Obiteljska Amerika ili ”Kick Out the Jams”
(Kamo si otišla, Bernadette, Richard Linklater, SAD, 2019.)
Netipična, ali ipak američka obitelj, nakon gotovo neumitnog brodoloma u završnom, ekstatičnom zagrljaju
Velikan filma, redatelj Bela Tarr, u jednom je intervjuu prije par godina na pitanje gleda li filmove drugih autora, odgovorio da voli pogledati poneki film, ali da to nikada nisu američki/holivudski, jer ne vidi smisao gledati nešto gdje nakon prve minute gledanja zna i mogući zaplet i kraj. Tu negdje spada i film o Bernadette.
Nakon tridesetak minuta nezaboravno dosadnog uvoda, tek pojavom lavine blata, koja se strovaljuje u salon raskošne kuće usred priredbe koja je okupila kičastu lokalnu elitu, u filmu počinju događanja. U jednom trenutku skoro zabavan s natruhama šaljivog u drugom postaje tmuran i transformira se u gotovo ozbiljnu obiteljsku dramu s elementima progona. Slijede nevjerojatni obrati od kojih nekima nasušno nedostaje deus ex machina, doslovno. Sve se vrti oko Bernadette, nekad nadarene i ambiciozne arhitektice koja na pragu neviđenog uspjeha i slave nestaje s arhitektonskog obzora zbog razarajućeg neukusa novobogataša, ali i obiteljskih nedaća. Iznenađujuće je loše utjelovljuje Cate Blanchett. Ogrnuta šalom/rupcem, s velikim sunčanim naočalama, gotovo potpuno skrivenog lica tumara filmom kao loša križanka Grete Garbo i Katherine Hepburn. Ne druži se ni s kime u zajednici u kojoj žive, kloni se neformalnih brbljanja i druženja, čak i privatne poslove za nju obavlja online-asistentica iz Indije. Potpuno izbjegava izravnu komunikaciju s ljudima, svi koji joj uđu u vidokrug trgaju joj živce. Njezin ljigavo smireni i štrebersko ispravni muž Elgie, Microsoftova prezaposlena vedeta, nekad je obožavao temperamentnu, nadarenu i pomalo otkvačenu suprugu, no sad mu postaje čudna i iritantna. Petnaestogodišnja kći je upravo završila srednju školu s odličnim uspjehom i oni su joj obećali ispuniti želju, obiteljsko putovanje na Antarktiku. Kako se pripreme za putovanje zahuktavaju, to je Elgie uvjereniji da Bernadette ne smije ići; da nije dovoljno duševno zdrava za putovanje. Stoga Elgie, uz svesrdnu pomoć pravovjernih i tipičnih američkih licemjerki, psihijatrice i FBI-agenta, namjerava Bernadette do daljnjega pospremiti u sanatorij na oporavak. Taman kada je pronašao način da uredi sve – strpa ženu u ludnicu – dva dana prije Božića, Bernadette nestaje.
Sve je zbrčkano i neuvjerljivo, a kulminira stereotipno ljigavim krajem. Nakon bajkovito-nevjerojatne potrage za majkom i suprugom, kći i otac pronalaze Bernadette, i u završnom, grčevitom zagrljaju svi troje žmiču emocije koje trebaju razgaliti publiku, poslati poruku i istjerati suzu radosnicu. Veliko finale u blatnoj kaljuži jeftinih emocija. Tipično za američki žanr obiteljskog filma, a obzirom na blizinu Božića opasno inklinira najljigavijem području američkog filma – Božićnom filmu.
Mladen Bistrica