Obiteljska Amerika ili ”Kick Out the Jams”
Netipična, ali ipak američka obitelj, nakon gotovo neumitnog brodoloma u završnom, ekstatičnom zagrljaju. Kamo si otišla, Bernadette, Richard Linklater, SAD, 2019.
Obiteljska Amerika ili ”Kick Out the Jams”
(Kamo si otišla, Bernadette, Richard Linklater, SAD, 2019.)
Netipična, ali ipak američka obitelj, nakon gotovo neumitnog brodoloma u završnom, ekstatičnom zagrljaju
Velikan filma, redatelj Bela Tarr, u jednom je intervjuu prije par godina na pitanje gleda li filmove drugih autora, odgovorio da voli pogledati poneki film, ali da to nikada nisu američki/holivudski, jer ne vidi smisao gledati nešto gdje nakon prve minute gledanja zna i mogući zaplet i kraj. Tu negdje spada i film o Bernadette.
Nakon tridesetak minuta nezaboravno dosadnog uvoda, tek pojavom lavine blata, koja se strovaljuje u salon raskošne kuće usred priredbe koja je okupila kičastu lokalnu elitu, u filmu počinju događanja. U jednom trenutku skoro zabavan s natruhama šaljivog u drugom postaje tmuran i transformira se u gotovo ozbiljnu obiteljsku dramu s elementima progona. Slijede nevjerojatni obrati od kojih nekima nasušno nedostaje deus ex machina, doslovno. Sve se vrti oko Bernadette, nekad nadarene i ambiciozne arhitektice koja na pragu neviđenog uspjeha i slave nestaje s arhitektonskog obzora zbog razarajućeg neukusa novobogataša, ali i obiteljskih nedaća. Iznenađujuće je loše utjelovljuje Cate Blanchett. Ogrnuta šalom/rupcem, s velikim sunčanim naočalama, gotovo potpuno skrivenog lica tumara filmom kao loša križanka Grete Garbo i Katherine Hepburn. Ne druži se ni s kime u zajednici u kojoj žive, kloni se neformalnih brbljanja i druženja, čak i privatne poslove za nju obavlja online-asistentica iz Indije. Potpuno izbjegava izravnu komunikaciju s ljudima, svi koji joj uđu u vidokrug trgaju joj živce. Njezin ljigavo smireni i štrebersko ispravni muž Elgie, Microsoftova prezaposlena vedeta, nekad je obožavao temperamentnu, nadarenu i pomalo otkvačenu suprugu, no sad mu postaje čudna i iritantna. Petnaestogodišnja kći je upravo završila srednju školu s odličnim uspjehom i oni su joj obećali ispuniti želju, obiteljsko putovanje na Antarktiku. Kako se pripreme za putovanje zahuktavaju, to je Elgie uvjereniji da Bernadette ne smije ići; da nije dovoljno duševno zdrava za putovanje. Stoga Elgie, uz svesrdnu pomoć pravovjernih i tipičnih američkih licemjerki, psihijatrice i FBI-agenta, namjerava Bernadette do daljnjega pospremiti u sanatorij na oporavak. Taman kada je pronašao način da uredi sve – strpa ženu u ludnicu – dva dana prije Božića, Bernadette nestaje.
Sve je zbrčkano i neuvjerljivo, a kulminira stereotipno ljigavim krajem. Nakon bajkovito-nevjerojatne potrage za majkom i suprugom, kći i otac pronalaze Bernadette, i u završnom, grčevitom zagrljaju svi troje žmiču emocije koje trebaju razgaliti publiku, poslati poruku i istjerati suzu radosnicu. Veliko finale u blatnoj kaljuži jeftinih emocija. Tipično za američki žanr obiteljskog filma, a obzirom na blizinu Božića opasno inklinira najljigavijem području američkog filma – Božićnom filmu.
Mladen Bistrica