hr/en

Kolačići (cookies) pomažu u korištenju ove stranice. Korištenjem pristajete na korištenje kolačića.

Kritika
13. rujna 2018.

Čarobno kraljevstvo na rubu društva

Za junakinju filma 'Florida Project' postoji samo čarolija igre kojom bol realnosti može postati nevidljiva.

Autor: Saša Kučan

Sam naziv motela u kojem se radnja djela odvija, Čarobni dvorac, može nas zavarati; u nekim situacijama motel privlači klijente koji pomisle da su rezervirali sobu u Čarobnom Kraljevstvu. Ipak za 6-godišnjakinju koja živi u motelskoj sobi 323 sa svojom majkom, to je mjesto gdje ona vodi i drugi život – antagonizira susjede i upravitelja, te se zajedno s majkom tijekom dana snalazi u potrazi za hranom i novcem. Djelo tako otkriva maskiranje naše percepcije svijeta i naglašava potrebu za shvaćanjem problema dijela društva. Film dijalozima opisuje granice dobronamjernosti i želje da se riješe društveni problemi u korist ljudi pogođenih nevoljama koje nisu prouzročili niti im doprinijeli. 

Za likove djece u ovoj priči, motel djeluje poput raja, mjesta u kojem djeca mogu uživati u slobodi, trčeći naokolo po hodnicima, stepenicama, balkonima te po poljima Floride. Tako ova djeca čine nešto što je većini nas samo u sjećanju: lutaju od zore do sutona kako bi se zabavljali, a sve to snimano je iz kuta gledanja djeteta koje odrasta. Kad prijateljica upita glavnu junakinju što točno radi, ona odgovara "samo se igramo" čime shvaćamo njenu prizmu percipiranja svijeta. 

Režiser nas scenama igre i lutanja uspijeva uvjeriti da je lik djevojčice u raju, a ne u sobi motela kroz koji samo prolaze turisti u obilasku Disneylanda, dok zapravo većina njegovih gostiju živi na rubu egzistencije. U djelu postoji i priča o odraslima, o njihovim zabludama i strahovima, ali prikazana je u omotu svijeta zabave. Kadrovi su puni čarolija, čuda, bijesa i društvene samokritike.

Možda za djevojčicu ne postoje dvije stvarnosti, nego samo čarolija igre kojom bol realnosti može postati nevidljiva. Istovremeno, u nedostatku reakcije onog dijela društva koji nije pogođen problemima egzistencije, ne znamo kako djevojčica može vjerovati u išta drugo osim u igru i postojanje čarolija. Ovo djelo postiže nešto nevjerojatno – može nas istovremeno očarati dijalozima i avanturama likova, ali zahvaljujući glumi i simbolici prikazati istinu o sudbinama ljudi sa ruba društva.