Highest high / lowest low
Matija Repač za radionicu Kritičarski inkubator održanu na 13. Gledalištu KKZ-a piše o filmu Valovi svijesti Ive Gavrilović.
Highest high / lowest low
Valovi svijesti, r. Iva Gavrilović, 2019.
Valovi dubokog mora posljedica su puhanja vjetra nad nekim područjem, gibaju se određenom valnom brzinom te se vraćaju na početni položaj tijekom jednog ciklusa. Eksperimentalni kratki film Valovi svijesti u svome trajanju prođe kroz jedan takav ciklus kako bi prikazao protok jedne godine putovanja u kojoj se izmijene epizode kaosa s trenucima spokoja i samoće.
Autorica svoj film započinje bonacom. U sumraku jedne ljetne večeri na ekranu se ocrtava 24° te se dva glasa, momak i djevojka u offu, dive toplome, jarkom zalasku sunca u jednom kontinuiranom statičnom kadru. Kao što sunce odlazi tako i djevojka govori kako namjerava sama otputovati. Zapuhnuo je vjetar i digao u njoj val. Njen put započinje na samom vrhu brijega vala te se najizraženiji narativni element ocrtava kao razine temperature na ekranu, u ovome slučaju 33°. Kako bi dočarala kaos puta i ljetnu žegu, autorica svoje isključivo subjektivne kadrove snima iz ruke te mijenja formate prikaza. Avantura kulminira u noćnom klubu te obrisi postanu mutni i nerazumljivi dok pulsirajuća glazba preuzme kontrolu nad filmom.
Međutim, kako se protagonistica zasiti kaosa i nastavi s putem, tako se i val krene spuštati. Nastupi vrijeme mira dok putuje uz ambijentalne zvukove i prirodu oko sebe. 17° se brzo pretvori u 8° i tople boje kompletno iščeznu. Nastupi najtiše doba dok se zvuk i kadar u potpunosti umire, ali umjesto spokoja kojeg bi trebali osjećati, letargični prizori počinju izazivati neugodu te se hitno traži toplina, bilo u boji ili u drugom biću. Samoća postane teret kojeg se s vremenom teško rješava, ali ne znajući kako nastupi kompletno sivilo koje se manifestira kao dol vala. No, val se počinje penjati te film izranjava iz vlastite nametnute samoće pa se ponovno pojavljuju boje, pulsirajući zvuk i tople ljetne temperature dok ciklus vala završava u blizini drugih ljudi. Krug je zatvoren, ali, baš kao i sam val, spreman je za novi udar.
Gubitkom sebe u prirodi i samoći, autorica se igra filmskim izražajnim sredstvima čime obogaćuje jednostavnu priču te dočarava svoje stanje svijesti. Istovremeno topao i hladan, kaotičan i tih, narativan i hermetičan, Valovi svijesti je film o samootkrivanju kroz put i povratak.
Matija Repač