hr/en

Kolačići (cookies) pomažu u korištenju ove stranice. Korištenjem pristajete na korištenje kolačića.

Kritika
07. veljače 2015.

Prigušena noćna mora

Dok narativna premisa "Miss Violence" ne nudi ništa novo, nov je način na koji je Avranas vizualno izgradio priču.

FILM: Miss Violence, r. Alexandros Avranas, 2013.
AUTORICA: Ines Biškić

Važnu ulogu u Miss Violence, drugom igranom filmu grčkoga redatelja Alexandrosa Avranasa, imaju boje i tišina. Pastelno plesnu rođendansku proslavu ledeno hladno prekida skok s balkona jedanaestogodišnje djevojčice. Kako se s tim nose ostali članovi obitelji? Uskraćujući nam dijaloge i bilo kakvu provalu emocija, Avranas nas prisiljava da kao jezične znakove čitamo poglede u pod ili u stranu, oksimoronske detalje noža i sladoleda, rane i modrice. Nezdravu, bolnički sterilnu atmosferu fiksira izostanak jarkih boja u korist provodnih žućkasto-bijelih tonova. Redatelj također potiče gledatelja da sam raspliće zakukuljenu mrežu obiteljskih odnosa. Da će se iza zaključanih vrata naći obiteljsko nasilje, incest i pedofilija može se naslutiti već u pastelnom otvorenju, ali tek u otprilike trećoj četvrtini filma može se sa sigurnošću uperiti prst u krivca za obiteljsku tragediju. Promjenu u stopu prati kamera koja prvo više skriva nego otkriva, a zatim je posve voajerska.

Dok narativna premisa ne nudi ništa novo, nov je način na koji je Avranas vizualno izgradio priču. Velika dramatičnost i jaka stilizacija postignuti su tako što filmska mizanscena često podsjeća na pozornicu zbog česte upotrebe optimalne točke gledišta popraćene statičnom kamerom u trenucima sučeljavanja protagonista, najčešće za kuhinjskim stolom. Naoko proturječna realističnost posljedica je tog istog frontalnog pristupa koji proizvodi potpuno klaustrofobičan učinak – dok imamo osjećaj da je stan premali za tako brojnu obitelj, i mi smo stisnuti u kuhinju, dnevni boravak ili spavaću sobu pa i ne birajući ulazimo u najintimniji prostor grčkoga nukleusa i iako nam je nelagodno, prisiljeni smo gledati ih u oči, sudjelujući u njihovoj tragediji epskih razmjera (na suvremen način). Jedina kružna vožnja kamere izvrsno je odabrana u sceni pljuskanja sina podjarujući dojam unutrašnje napetosti i ugroženosti. U natjecanju bijele i crvene nasilje se još jednom pokazuje rješenjem. Efektno zatvaranje filma scenom zatvaranja vrata donosi neohrabrujuću tezu da je iz kruga nasilja teško izaći.

***

Ovaj tekst nastao je na Radionici filmske kritike Kinokluba Zagreb pod vodstvom Višnje Vukašinović.