hr/en

Kolačići (cookies) pomažu u korištenju ove stranice. Korištenjem pristajete na korištenje kolačića.

Kritika
09. veljače 2015.

Umjetna lavina

"Turista" su proslavile najznačajnije europske filmske nagrade, i to zahvaljujući udžbeničkim filmskim postupcima.

FILM: Turist, r. Ruben Östlund, 2014.
AUTORICA: Ana Abramović

Detonacije uz dramatične dionice filmske glazbe najavljuju uznemirujući razvoj događanja. One umjetno izazivaju kontrolirane snježne lavine u okolici prekrasnog ski-resorta kako bi sve bilo sigurno za turiste koji ovdje dolaze provesti idealan obiteljski odmor. Međutim, prava opasnost za likove filma Turist švedskog redatelja Rubena Östlunda ključa u njima samima: “ujedinjenu frontu” četveročlane švedske obitelji na zimskim praznicima pokosit će lavina nesigurnosti i nesposobnosti da o svojim reakcijama i sumnjama komuniciraju otvoreno. Turista su proslavile najznačajnije europske filmske nagrade, i to zahvaljujući udžbeničkim filmskim postupcima kojima redatelj prati razvoj situacije i intenzivira sukob između supružnika. 

Film Turist, suprotno najavama, nije film za gledatelje željne avanture i suočavanja sa životnim opasnostima na nepredvidljivim snježnim vrhuncima. Tako komforan svijet savršenog obiteljskog odmora u francuskim Alpama mogu vam ponuditi samo reklame s malih ekrana. I Östlundovi likovi nalikuju savršeno normalnoj, lijepoj obitelji koja prodaje veliko pakiranje zaštitne kreme. Ali dobar provod za cijelu obitelj samo je marketinški trik! Očekivani komfor ubrzo prerasta u nelagodu, nesporazum i očaj, kako za likove filma, tako i za gledatelje koji prate razvoj situacije nakon što Tomas ostavlja svoju obitelj za stolom na osunčanoj hotelskoj terasi kada im zaprijeti rastuća i možda ne posve kontrolirana snježna lavina. U najmanju ruku neodvažna reakcija modernog pater familiasa za supružnike postaje povod da, na neoduševljenje ucviljene djece, preispitaju što podrazumijeva sigurnost bračne luke. 

Još od početka je jasno da bi Tomas mogao postati žrtva Ebbine pasivne agresije. Novu poznanicu Ebba pokušava osvojiti neslanom šalom koja objašnjava zašto su supružnici na odmor poveli i djecu: Tomas se “naradio” pa sada, za kaznu, mora provesti neko vrijeme s obitelji. Tu se možda skriva i jedina aluzija na uobičajeni život te obitelji čiji su problemi u filmu postavljeni jedino u relaciji s nemilim događajem s lavinom, zbog čega se i humor gnijezdi na općenitim mjestima, u scenama koje opisuju njihove reakcije i ponašanje prema logici ustaljenih predodžbi o spolovima i njihovim međusobnim odnosima.    

Turist je mlaka obiteljska drama i komedija, a za nekoga i satira priče o primarnim instinktima mužjaka i ženki, kojima je zajednički potrebna sigurnost. Ambicija da naznači suvremene probleme heteroseksualne obiteljske zajednice ne prevladava moderno konzervativno viđenje obitelji čiji su unutarnji sukobi istodobno tako jednostavno, a tako komplicirano prirodni. Alternative takvom obiteljskom životu nema, ali postoje ispušni ventili za supružnike. Malo zabave za nju: kava s elegantnom poznanicom koja ima uspješnu otvorenu vezu ili telefonski razgovor s prijateljicom. Za njega: odlazak u klub, polijevanje pivom i vrištanje s gomilom razgolićenih muškaraca. Takvi “drugačiji scenariji” dosljedno djeluju kao televizijske reklame, ovoga puta za pivo, kavu ili cigarete.

***

Ovaj tekst nastao je na Radionici filmske kritike Kinokluba Zagreb pod vodstvom Višnje Vukašinović.